Svar: Dårlige madvaner

7. marts 2022

Alder:
3 år, 4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng, dine tanker, og hvad I gør/har forsøgt jer med indtil nu :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg forstår godt, at du synes, det er frustrerende, når du ser hvor meget lillesøster spiser, og hvordan hun vokser. Der er jo ikke noget, du hellere vil, end at sikre jeres dreng hans behov for ernæring, så han vokser, trives og udvikler sig i bedste retning - og det bliver pludselig tydeligt, hvor forskellige jeres børn. Men, det er super vigtigt, at du ikke sammenligner dine børn - jeres dreng er født 6 uger før tid, hans start på livet har været en anden, og han har naturligt også en anden personlighed end lillesøster. Jeg ved ikke, om hun også er født før tid, men uanset hvad, så er de forskellige, og de skal have lov til at være forskellige. Også selvom du synes, at det er frustrerende:)

Jeg tænker, at du har fuldstændig ret, når du skriver, at du generelt oplever, at han får lavt blodsukker og derfor også får mange nedsmeltninger. Der er ingen tvivl om, at mad han indtage,r vil påvirke hans humør og overskud, og derfor er det super vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Og når jeg ser jeres dagsplan, så kan jeg se, at han ikke tilbydes nogen mellemmåltider om formiddagen.. han går fra kl 06 til 11 uden et mellemmåltid, og det synes jeg er for lang tid. Jeg synes, han bør tilbydes et mellemmåltid omkring kl 9, som kan sikre et mere stabilt blodsukker for ham og give ham energi til at være en aktiv del af børnehavens hverdag...

I Danmark tilbyder vuggestuer og børnehave ofte børnene mulighed for at spise 1-2 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider i løbet af en dag. Det svarer til, at de fleste daginstitutioner tilbyder morgenmad, frokost og et mellemmåltid om eftermiddagen - og især vuggestuer tilbyder også mellemmåltid om formiddagen. Men, undersøgelser viser, at alle børn bør tilbydes mellemmåltider. Mange børn står tidligt op, og har derfor spist tidlig morgenmad, og de vil, som jeres dreng, have behov for det mellemmåltid om formiddagen. Det samme gælder faktisk børn, som hentes sent i institutionen - de bør også tilbydes et ekstra mellemmåltid om eftermiddagen.

Et eksempel på, hvordan en måltidsdag kunne skrues sammen, kunne se således ud:

6.30: Morgenmad hjemme eller i institution
9-9.30: Mellemmåltid i institutionen (og hjemme i weekenden)
11.30: Frokost i institutionen (og hjemme i weekenden)
14: Mellemmåltid i institutionen (og hjemme i weekenden)
16: Mellemmåltid i institutionen (eller hjemme, hvis hentet her, og i weekenden)
18: Aftensmad hjemme
20: Godnatmåltid hjemme

Jeg vil faktisk foreslå, at I drøfter børnehavens kostpolitik og måltider på et forældremøde og f.eks. også tager det op med forældrebestyrelsen. Det er ikke kun jeres dreng, som har behov for hyppige måltider :)

Derudover så er der lidt ting, som jeg vil foreslå, at du ændrer. Du fortæller, at han ofte tilbydes yoghurt med havregryn og mysli, cheerios eller minifras. En gang imellem også boller med ost og syltetøj, og nogle gange beder han selv om rugbrød.

Det er vigtigt, at du vælger morgenmad, som indeholder fuldkorn - meget gerne rugbrød, fuldkornsboller og havregryn med mælk. Det er helt okay, at han ikke er vild med grød, men det er godt med havregryn i stedet, eller du kan evt. lave klatkager, grødpandekager, grødmuffins. Grødmuffins og grødpandekager kan evt. laves på forhånd, ligge klar i fryseren, så de blot skal varmes op - som alternativ til yoghurt og morgencerealier, simpelthen fordi det mætter mere og givet et stabilt blodsukker i længere tid.

Du skal være opmærksom på, at mysli og Cheerios og lignende morgenmadsprodukter kan have et højt sukkerindhold, og at nogle pakker ser ud som om, at de følger fuldkornsmærket, men det er ikke det officielle fuldkornsmærke. Kik på indholdet og hold dig til produkter, som har mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram. Ellers så kan du faktisk risikere, at din drengs blodsukker stiger hurtigt, appetitten nedsættes, og så falder blodsukkeret pludselig hurtigt, og det samme gør humøret og overskuddet:)

Vær også opmærksom på at give ham frisk frugt og bær fremfor tørret frugt. Det samme gælder f.eks. saftevand og lignende, som I også bør undgå i ...

Annonce

... hverdagen og i stedet tilbydes vand. Hvis vandet skal gøres spændende, kan du komme lidt bær, appelsinskiver eller lignende i vandet....

Du nævner, at du hjemme tilbyder ham "resten af madpakken", og du fortæller, at du om aftenen, når han ved sengetid siger, at han er sulten, så "viser ham tallerkenen med aftensmad, som du har gemt", men at han ikke vil have noget. Jeg forstår godt, hvis du gerne vil spare, og hvis du synes, man skal bekæmpe madspild og lignende - det er jeg helt med på - men du skal være opmærksom på, at når han får serveret den mad, som han ikke har spist, på denne måde, så kan det for ham virke som en straf, og det giver ham ikke lyst til at spise den, tværtimod.

Du må gerne give ham rester fra aftensmaden som et godnatmåltid. Men det skal ikke gemmes på hans tallerken og serveres igen. Har I f.eks. fået frikadeller, kylling eller lignende, så kan du tage dette ud af køleskabet, servere det sammen med en klapsammenrugbrød og et glas mælk - på en ny tallerken og på en ny måde. Og nogle gange vil det også være rigtig godt, blot at give ham f.eks. en bananmad, en portion havregryn, en grødmuffin eller lignende...

Jeg synes ikke, at han skal gå sulten i seng, og jeg synes ikke, at han skal tvinges til at spise den aftensmad, som han ikke har spist ved middagsbordet. Det er rigtig synd for ham, og det er meget vigtigt, at han får sit godnatmåltid og ikke går sulten i seng. Du skriver, at jer familie siger, at det er en fase, at han ikke må løbe om hjørner med jer osv., og du ikke selv er fan af at sende ham sulten i seng - lyt til dig selv. Lyt til det du fornemmer er rigtigt, det er din familie, som er galt på den!

Banan er faktisk super godt, så det må han meget gerne få, og det er rigtig godt, at han er glad for bananer. Banan indeholder blandt andet tryptofan, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet og holde humøret stabilt. Så banan er godt som mellemmåltid og godnatmad, hvis det skal være let og praktisk...:)

Jeg synes også, det er en god idé, at du nogle gange tilbyder jeres dreng lidt rugbrød eller lignende, før I tager i byen. Der kan gå lang tid, før I bliver sat til bordet og ender med at få noget at spise, og der er ingen grund til at han bliver "hangry", som du skriver. Det har hverken han eller I eller andre glæde af. Og generelt er det sådan, at børn skal have mad, når de er sultne og beder om mad. Hvis man beder dem om at vente, så vil appetitten ofte være forsvundet, når vi sætter os til bordet, og så får de skæld ud over ikke at ville spise - men det er jo ikke deres skyld, at vi ikke gav dem mad, da de bad om det:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg synes, det er en rigtig god idé, hvis I spiser sammen derhjemme. I skal spise samme mad, og det skal være hyggeligt at sidde ved bordet. Han må gerne selv vælge hvad, hvor meget osv. han vil have på sin tallerken, og han må også gerne selv hælde op i sit glas eller tage, hvad han mener han kan spise - bliv endelig ved med det.

Jeg synes også, det vil være rigtig godt, hvis I kan inddrage jeres dreng mere og mere i madlavningen. Jeg har lavet bogen "Helens og Holms familiemad - tag børnene med i køkkenet", sammen med Claus Holm. Den tænker jeg vil være oplagt for jer :)

Jeg vil anbefale, at I altid sikrer jer, at der er mindst én ting, som han kan lide. Det kan være pasta, eller det kan f.eks. være, at I serverer et stykke rugbrød sammen med den varme mad. Det skal ikke være sådan, at han afviser aftensmaden, det skal altså ikke være sådan, at han siger, at han ikke vil have maden, og derefter så tilbydes rugbrød i stedet - det skal serveres sammen med den varme mad. Han skal have begge dele på sin tallerken.

På den måde er der altid noget, som han kan gå igang med at spise, når det er tid til at spise aftensmad, og han spiser naturligt sammen med jer andre, når I spiser til aften. Stille og roligt skulle han så gerne blive tryg nok ved også at smage på den øvrige mad, især hvis han samtidig er med til at lave mad, oplever at presset omkring måltiderne forsvinder, og at det er okay, at han ikke spiser som sin lillesøster...

Læs også min artikel "Forebyg kræsenhed" fra 14. marts 2019, og som I finder i min artikelsamling. I den får I 15 gode råd med på vejen :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne